Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Sotsiaalained”

Nädalatundide maht: 6

Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud

  • 1. Eristab ajalooperioode ning iseloomustab neid põhitunnuste kaudu.
  • 2. Mõistab ajaloosündmuste tähenduslikkust, toob esile sündmuste ja protsesside põhjusi ja tagajärgi ning jätkuvuse ja muutuste näiteid.
  • 3. Seostab kodukoha ajalugu Eesti ja Euroopa ajalooga, teab Eesti ajaloo pöördepunkte.
  • 4. Mõistab Eesti omariikluse kujunemist ja arengut Euroopa ajaloo taustal.
  • 5. Mõistab tänapäeva Euroopa ja Ameerika Ühendriikide kujunemislugu ja arengut ning riikide mõju maailmas.
  • 6. Analüüsib inimeste igapäevaelu ja ühiskonnaelu muutumist ning linnade tähtsuse kasvu.
  • 7. Mõistab teaduse ja tehnika arengu mõju inimeste eluviisile ja ühiskonnaelu valdkondadele.
  • 8. Mõistab kolonialismi ja rahvastikurände põhjusi ja tagajärgi minevikus ja tänapäeval globaalse ajaloo perspektiivis.
  • 9. Analüüsib inimese sotsiaalseid ja ühiskondlikke rolle minevikus ja tänapäeval, individuaalse eneseteostuse piiranguid ja võimalusi lähtuvalt ühiskonna arengust.
  • 10. Mõistab, kuidas on kujunenud ja toiminud demokraatlik ühiskond minevikus, võrreldes tänapäevaga.
  • 11. Mõistab, kuidas inimese käsitus on ajas muutunud.
  • 12. Kogub ajalooalast informatsiooni, töötab eritüübiliste ajalooallikatega, kommenteerib ja hindab neid kriitiliselt, teeb informatsiooni põhjal järeldusi.
  • 13. Eristab poliitilisi õpetusi, teab nende kujunemislugu
  • 14. Analüüsib kultuuripärandi tähtsust inimkonna ajaloos ja mõistab üksikisiku rolli kultuuripärandi kandjana.
  • 15. Analüüsib inimese tervisekäitumise muutumist ajaloos.
  • 16. Mõistab inimtegevuse ja keskkonna vastastikust mõju ajaloos

Õpitulemused

  • 1. Iseloomustab põhitunnuste kaudu erinevaid ajalooperioode
  • 2. Nimetab erinevate kunstistiilide olulisemaid tunnuseid ja tunneb väliste tunnuste järgi ära erinevate kunstistiilide arhitektuurinäiteid
  • 3. Toob allikate põhjal esile ajaloosündmuste põhjuse-tagajärje seoseid
  • 4. Arutleb märksõnade või küsimuste toel ajaloosündmuste ja -nähtuste üle, kujundab oma seisukoha ning põhjendab seda
  • 5. Selgitab näidete abil, kuidas muutused maailmas on mõjutanud Eesti ajalugu
  • 6. Analüüsib Eesti omariikluse kujunemist ja arengut Euroopa sündmuste kontekstis
  • 7. Analüüsib Euroopa riikide arengut ajaloos mõne riigi näitel
  • 8. Selgitab Ameerika Ühendriikide kujunemislugu
  • 9. Selgitab näidete toel Euroopa suurriikide ja Ameerika Ühendriikide tähtsust lähiajaloos
  • 10. Toob näiteid ühiskonna ümberkorraldamise võimalustest reformide või revolutsiooni teel ja analüüsib nende protsesside erinevusi
  • 11. Võrdleb etteantud kriteeriumide põhjal elukorraldust maal ja linnas
  • 12. Toob näiteid rahvastikurännetest, selgitades nende põhjusi ja tagajärgi
  • 13. Toob näiteid kolonialismi majanduslikest, poliitilistest ja eetilistest aspektidest, annab kolonialismile hinnangu erinevast perspektiivist
  • 14. Analüüsib inimeste võimalusi ja valikuid minevikus ja tänapäeval isikute näitel
  • 15. Teab demokraatiale iseloomulikke jooni selle kujunemise ajal ja tänapäeval ja toob näiteid demokraatia arengust antiikajast tänapäevani
  • 16. Iseloomustab nüüdisaja demokraatlikku ühiskonda mõne riigi näitel
  • 17. Loetleb inimkeskse ja teadusliku maailmapildi kujunemise põhjuseid, toob näiteid selle tunnusjoontest, suuna esindajatest erinevatel ajastutel ning ühiskonnas toimunud muutustest
  • 18. Kirjeldab, kuidas on erineval ajal maailmas korraldatud inimeste heaolu, tuues näiteid hariduse, tervishoiu, igapäevaelu ja turvalisuse korraldusest
  • 19. Toob näiteid hariduse, tervishoiu, sotsiaal- ja igapäevaelu valdkonnast eri ajastutel
  • 20. Analüüsib allikate usaldusväärsust eri aspekte hinnates, teab, et allika sõnum sõltub autori positsioonist
  • 21. Teeb allikate põhjal järeldusi, hinnates väiteid, taotlusi ja veendumusi ajaloolises kontekstis
  • 22. Iseloomustab erinevaid poliitilisi õpetusi ja nende peamisi toetusgruppe ühiskonnas, analüüsib, mis on iseloomulik konservatismile, liberalismile ja sotsiaaldemokraatiale tänapäeval
  • 23. Tunneb ära äärmusluse ja populismi tunnused minevikus ja tänapäeval
  • 24. Kujundab oma poliitilise eelistuse ja põhjendab seda
  • 25. Analüüsib teaduse ja tehnika arengu positiivset ja negatiivset mõju ühiskonnale ja kultuurile, mõistab inimkonna eetilisi valikuid ja vastutust ühiskonna ees seoses teaduse ja tehnika arenguga
  • 26. Toob näiteid erinevate ajastute kultuuripärandist
  • 27. Märkab kodukoha kultuuripärandit ja teab selle kujunemislugu, mõistab, et kultuuripärandi tähendus võib ajas muutuda
  • 28. Selgitab, kuidas igal inimesel on võimalik olla traditsioonide hoidmise kaudu kultuuripärandi kandja
  • 29. Märkab Eesti ja maailma kultuuri seoseid ja vastastikust mõju
  • 30. Teab, kuidas meditsiin on ajas arenenud ja mis võtteid on kasutatud haiguste ja epideemiatega võitlemisel
  • 31. Selgitab ja toob näiteid, kuidas inimesed on erinevatel ajastutel loodusesse suhtunud
  • 32. Selgitab, kuidas tootmine, tarbimine ja inimeste elatustase on seotud loodusressursside kasutamisega