Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Keel ja kirjandus”

Nädalatundide maht: 11

Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud

  • 1. Mõistab rahvapärimust ja kultuuri mitmekesisust
  • 2. Mõistab eesti keelt kui kultuuri kandjat ja avaliku suhtluse vahendit
  • 3. Väljendab end selgelt ja asjakohaselt suuliselt ning kirjalikult
  • 4. Teeb õpitu piires keeleteadlikke valikuid, kasutab korrektset kirjakeelt ja sobivat sõnavara
  • 5. Loeb tekste ladusalt ja eesmärgistatult eri keskkondades ja allikatest
  • 6. Kirjutab eesmärgistatult eri liiki tekste eri keskkondades ja allikate toel
  • 7. Analüüsib ja hindab eri liiki suulisi ja kirjalikke tekste
  • 8. Mõistab eri tüüpi ja liiki tekstide ülesehitust, sisu, keelelist eripära
  • 9. Kujundab lugemise kaudu hoiakuid ja tõekspidamisi
  • 10. Väärtustab lugemist, leiab endale sobivat lugemisvara.

Õpitulemused

Suuline ja kirjalik suhtlus

  • 1. Valib juhendamise abil olukorrale vastava suhtluskanali
  • 2. Esitab kuuldu ja loetu kohta küsimusi, avaldab viisakalt ja olukorrast lähtuvalt arvamust, sõnastab järelduse
  • 3. Lahendab lihtsamaid probleemülesandeid paaris- ja rühmatöös
  • 4. Põhjendab oma seisukohta ja aktsepteerib kaaslaste põhjendatud seisukohti
  • 5. Kasutab suhtluses sobivaid keelevahendeid, sh korrektset kirjakeelt õpitu piires nii suulises kui ka kirjalikus suhtluses.

Teksti vastuvõtt

  • 1. Valib ja loeb sobivaid tervikteoseid nii eesti kui ka maailma lastekirjandusest
  • 2. Iseloomustab õpitud tekstiliike ja nende kasutamise võimalusi
  • 3. Loeb ja mõistab eakohaseid õpi- ja elutarbelisi ning huvivaldkondade tekste
  • 4. Võrdleb tekste, esitab küsimusi, avaldab arvamust, teeb tekstist lühikokkuvõtte
  • 5. Kuulab ja jälgib vastuvõetavat teksti, valib lugemise eesmärgile sobiva lugemisviisi
  • 6. Tunneb keele ja kirjanduse valdkonna teabekeskkondi, leiab neist vajaliku teabe
  • 7. Võrdleb eri allikatest pärit infot, eristab olulist ebaolulisest, fakti arvamusest

Tekstiloome

  • 1. Leiab juhendamise abil tekstiloomeks vajalikku teavet
  • 2. Tunneb kirjutamiseks ja esinemiseks valmistumise põhietappe
  • 3. Jutustab, kirjeldab, võrdleb ja arutleb suuliselt ja kirjalikult
  • 4. Esineb suuliselt, võtab sõna, koostab ja peab lühikese ettekande
  • 5. Kirjutab eesmärgipäraselt ja olukohaselt eri liiki eakohaseid tekste
  • 6. Vormistab kirjalikud tekstid korrektselt nii käsikirjas kui ka arvutis

Keeleteadlikkus

  • 1. Nimetab Eestis kõneldavaid keeli, sugulaskeeli ja rahvaid
  • 2. Eristab keelevariante, sh murdeid, sotsiolekte, toob näiteid nende kasutusest
  • 3. Kirjeldab eesti keele häälikusüsteemi, eristab sõnaliikide tüüpjuhte ning põhilisi käänd- ja pöördsõna vorme
  • 4. Moodustab ja kirjavahemärgistab lihtlauseid, sealhulgas koondlauseid ja lihtsamaid liitlauseid
  • 5. Järgib eesti õigekirja aluseid ja õpitud põhireegleid
  • 6. Rakendab omandatud keeleteadmisi tekstiloomes ja -analüüsis
  • 7. Kasutab õigekirja kontrollimiseks ja tähenduste leidmiseks trüki- ja digisõnastikke, leiab sõnaartiklist vajaliku teabe