Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Sotsiaalained”

Nädalatundide maht: 2

Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud

  • 1. Teab, et ühiskond mõjutab inimest tervikuna, sealhulgas ka tervisekäitumist ja suhtlemist.
  • 2. Väärtustab inimeste positiivseid omadusi ning positiivset mõtlemist, mõistab inimeste individuaalseid erinevusi ja on erinevuste suhtes salliv.
  • 3. Mõistab, et murdeea arengutempo on erinev, aktsepteerib oma kehalisi muutusi ja keha eest hoolitsemise vajalikkust.
  • 4. On loov ja ettevõtlik.
  • 5. On iseseisev otsustaja, seostab otsuseid tagajärgedega. Teab, et „ei“ ütlemine on võimalus seista oma õiguste eest.
  • 6. Kirjeldab tõhusaid sotsiaalseid oskusi igapäevaelus. Väärtustab hoolivust, ausust, õiglust, vastutustunnet, üksteise abistamist, sõprust ja armastust vastastikuse toetuse ning usalduse allikatena.
  • 7. Teab, millest suhtlemine koosneb, mõistab avatud suhtlemise eeliseid ja ohtusid ning järgib turvalise suhtlemise reegleid.
  • 8. Mõistab, et konfliktid on osa elust, teab konfliktide võimalikke põhjusi ja tõhusaid lahendusviise, mõistab erinevate käitumisviiside tagajärgi.
  • 9. Teab probleemide erinevaid lahendusviise ning mõistab koostegutsemise väärtust 10. Mõistab meediast tulenevaid ohtusid oma käitumisele ja suhetele ning vastutust oma sõnade ja tegude eest.
  • 11. Mõistab autoriõiguste järgimise vajalikkust.
  • 12. Teab, kuidas leida usaldusväärseid terviseinfo allikaid, ja teab, kust terviseprobleemi korral abi küsida.
  • 13. Väärtustab tervist, tervislikku eluviisi ja keskkonda ning mõistab eluviisi ja keskkonna mõju tervisele.
  • 14. Teab, mis on riskikäitumine, teab riskikäitumist ennetavaid ja soodustavaid tegureid ja riskikäitumise mõju inimese tervisele. Mõistab enda valikute tagajärgi.
  • 15. Mõistab uimastite tarbimisega kaasnevaid riske, väärtustab tervislikku elu uimastiteta ja teeb tervislikke valikuid

Õpitulemused

  • 1. Teab, et meedia saab mõjutada inimeste tervisekäitumist, toob näiteid
  • 2. Toob näiteid, kuidas meedia abil saab suurendada inimeste kehalist aktiivsust
  • 3. Toob näiteid, kuidas eelarvamused mõjutavad igapäevasuhtlust
  • 4. Selgitab, kuidas enesehinnang kujuneb
  • 5. Toob näiteid enda positiivsete omaduste kohta
  • 6. Selgitab enda erinevate omaduste arendamise võimalusi
  • 7. Nimetab murdeeas toimuvaid füüsilisi ja emotsionaalseid muutusi
  • 8. Toob esile arengulisi individuaalseid erinevusi, mõistab inimeste erivajadusi
  • 9. Toob näiteid erinevast arengutempost murdeeas
  • 10. Selgitab keha eest hoolitsemise vajalikkust
  • 11. Mõistab oma võimalusi algatada ettevõtmisi ja toob näiteid ettevõtlikust tegutsemisest
  • 12. Seostab ettevõtlikkust tulevase tööeluga
  • 13. Näeb ühe probleemi lahendamise erinevaid võimalusi
  • 14. Kirjeldab, kuidas kaaslased võivad mõjutada otsustamist
  • 15. Toob näiteid, milliste tagajärgedeni võivad erinevad otsused viia
  • 16. Teab, et tal on õigus öelda „ei“, ja demonstreerib õpisituatsioonis „ei“ ütlemist oma tervise kaitsel ja õiguste eest seismisel
  • 17. Toob näiteid hoolivast, ausast, õiglasest ja vastutustundlikust käitumisest
  • 18. Demonstreerib õpisituatsioonis sotsiaalsete oskuste tõhusat kasutamist
  • 19. Kirjeldab, millest suhtlemine koosneb
  • 20. Eristab mitteverbaalseid ja verbaalseid suhtlemisvahendeid ning analüüsib nende vastastikuseid seoseid
  • 21. Demonstreerib õpisituatsioonis, kuidas oma tundeid empaatiliselt ja suhteid tugevdavalt väljendada
  • 22. Toob näiteid turvalisest suhtlemisest igapäevaelus, sh internetis ning lahendab õpisituatsioonis teemakohaseid probleeme
  • 23. Selgitab konflikti häid ja halbu külgi
  • 24. Kirjeldab tõhusaid ja mittetõhusaid konfliktide lahendusviise
  • 25. Eristab kehtestavat, agressiivset ja alistuvat käitumist ning mõistab nende käitumisviiside mõju suhetele
  • 26. Valib õpisituatsioonis konflikti lahendamiseks sobiva käitumisviisi
  • 27. Lahendab loovalt ja koostöiselt probleeme ja toob esile erinevate lahenduste eelised ning puudused
  • 28. Toob näiteid meediaga seotud ohtudest
  • 29. Selgitab meedia mõju inimese käitumisele ja suhetele
  • 30. Mõistab vastutust oma sõnade ja tegude eest, sh sotsiaalmeedias
  • 31. Teab, mis on autoriõigused ja et need on seadusega kaitstud, selgitab, miks peab autoriõigusi järgima ja mida võib endaga kaasa tuua autoriõiguste eiramine
  • 32. Otsib, leiab ja esitab usaldusväärsetest allikatest terviseteemalist infot, järgides autoriõigust
  • 33. Märkab ja toob esile enda ning teiste positiivseid omadusi
  • 34. Teab, mis on eelarvamused ja stereotüüpsed hoiakud, ja tunneb need ära
  • 35. Toob näiteid eelarvamuste mõjust igapäevaelus
  • 36. Selgitab tervise tähendust ja seda mõjutavaid tegureid
  • 37. Seostab peamisi tervisenäitajaid inimese tervisliku seisundiga (nt unekvaliteet, stress, kehatemperatuur, pulss, kehamassiindeks)
  • 38. Toob näiteid, kuidas enda käitumisega ennetada haigestumist
  • 39. Toob näiteid tegevustest, mis muudavad elukeskkonna turvaliseks, soodustavad kehalist aktiivsust ja tervislikku toitumist
  • 40. Toob näiteid elu ja tervist ohustavatest teguritest ja teab, kuidas neid vältida, hoidub riskikäitumisest
  • 41. Selgitab, miks on normid, sh liiklusseadus kohustuslik kõigile ning järgib neid
  • 42. Demonstreerib õpisituatsioonis esmaabivõtteid, teab, kust otsida vajaduse korral abi
  • 43. Kirjeldab tubaka, alkoholi ja teiste uimastite tarbimise kahjulikku mõju tervisele
  • 44. Demonstreerib õpisituatsioonis, kuidas keelduda ennast ja teisi kahjustavast tegevusest, kasutades tõhusaid enesekohaseid ja sotsiaalseid oskusi.