Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Sotsiaalained”

Nädalatundide maht: 2

Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud

  • 1. Teab, kuidas ühiskond mõjutab inimeste tervisekäitumist, suhtlemist ja õppimist.
  • 2. Mõistab inimese arengut murde- ja noorukieas.
  • 3. Teab, kuidas kujundada ja hoida positiivset suhtumist iseendasse.
  • 4. Väärtustab enese arendamise vajadust ja elukestvat õpet, mõistab oma võimalusi ja vastutust enda elutee kujundamisel.
  • 5. On loov ja ettevõtlik.
  • 6. Mõistab, et inimene on sotsiaalne olend, mõistab normide vajalikkust ühiselus. Väärtustab hoolivust, ausust, õiglust ja vastutustunnet aktiivse ühiskonnaliikmena.
  • 7. Teab, et inimesed erinevad rahvuse, soo, vaimse ja füüsilise suutlikkuse ning vaadete ja usutunnistuste poolest; on erinevuste suhtes salliv.
  • 8. Teab, et ühiskond kaitseb laste tervist ja heaolu seadustega.
  • 9. Kasutab terviseinfo saamiseks teaduspõhiseid allikaid ja spetsialistide abi.
  • 10. Väärtustab positiivseid suhteid, nende loomist ja hoidmist. Mõistab ja aktsepteerib inimliku läheduse erinevaid avaldumisviise.
  • 11. Mõistab ja aktsepteerib seksuaalse arengu individuaalsust, seksuaalse identiteedi erinevaid avaldumisvorme ja seksuaalõigusi
  • 12. Mõistab füüsilise, vaimse ja sotsiaalse tervise vastastikust seost ja neid mõjutavaid tegureid.
  • 13. Mõistab eluviisi, keskkonna ja pärilikkuse mõju tervisele ning tervisliku eluviisi ja turvalise käitumise tähtsust igapäevaelus.
  • 14. Väärtustab partnerite vastutustundlikku käitumist seksuaalsuhetes. Oskab leida infot seksuaaltervist puudutavate küsimuste kohta

Õpitulemused

  • 1. Kirjeldab pärilike ja keskkonnategurite, nt elukeskkonna, ümbritsevate inimeste ja hariduse mõju inimese arengule ja otsustele
  • 2. Selgitab inimese arengut murde- ja noorukieas ning eristab seda täiskasvanueast
  • 3. Seostab inimese kasvamist ja arengut pärilike ning keskkonnateguritega
  • 4. Selgitab, mis on minapilt ja enesehinnang
  • 5. Toob näiteid teguritest, mis kujundavad minapilti ja enesehinnangut
  • 6. Analüüsib ennast oma väärtuste, isikuomaduste, võimete ja huvide põhjal ning seostab seda valikutega elus
  • 7. Analüüsib inimese võimalusi ja vastutust oma elutee kujundamisel
  • 8. Mõistab, et inimene on sotsiaalne olend, toob näiteid rühma kuulumise ja rühmas suhtlemise olulisusest
  • 9. Toob näiteid erinevate rühmade normidest ja reeglitest, mis toetavad ühiselu toimimist
  • 10. Analüüsib enda rolli, õigusi ja kohustusi erinevates rühmades
  • 11. Kirjeldab rühma mõju käitumisele, sh sõltumatuse ja autoriteedi olemust inimsuhetes, demonstreerib õpisituatsioonis toimetulekut rühma survega
  • 12. Toob näiteid seadustest, mis kaitsevad laste õigusi, tervist ja heaolu, ning analüüsib õiguste ja kohustuste seoseid
  • 13. Analüüsib laste heaolu mõjutavaid tegureid oma kogukonnas, teeb ettepanekuid, kuidas kogukonnas paremini seista laste heaolu eest
  • 14. Teab, mille põhjal ära tunda teaduslikku tervisealast infot
  • 15. Analüüsib ja hindab erinevate tervisealaste infoallikate, tervisetoodete ja ravivõtete usaldusväärsust
  • 16. Kirjeldab ja toob näiteid erinevatest tunnete ja läheduse avaldumisviisidest, nt meeldimine, sõprus, armumine, armastus
  • 17. Selgitab suhete loomise, säilitamise ja lõpetamise võimalusi ennast ja teisi kahjustamata
  • 18. Analüüsib suhtevägivalla avaldumisvorme ja põhjusi, teab, kuidas käituda lähisuhtevägivalla korral ning toob näiteid abi saamise võimalustest
  • 19. Selgitab seksuaalsuse olemust, inimese seksuaalset arengut ning selle individuaalsust
  • 20. Toob näiteid turvalisest seksuaalkäitumisest ja seksuaalõigustest
  • 21. Mõistab erineva seksuaalse orientatsiooni ja soolise identiteediga inimeste õigust võrdsele ja lugupidavale kohtlemisele
  • 22. Demonstreerib õpisituatsioonis inimväärikust alandavale käitumisele reageerimise viise ja abi saamise võimalusi
  • 23. Toob näiteid füüsilise, vaimse ja sotsiaalse tervise vastastikustest seostest
  • 24. Analüüsib tervisekäitumise mõju füüsilisele, vaimsele ja sotsiaalsele tervisele
  • 25. Toob näiteid olulisematest tervisenäitajatest
  • 26. Analüüsib enda terviseseisundit tervisenäitajate põhjal ning kavandab vajaduse korral muudatusi eluviisis
  • 27. Analüüsib tegureid, mis aitavad säilitada inimese vaimset heaolu, märkab ohte, oskab kaaslast toetada ja vajaduse korral abi otsida
  • 28. Analüüsib ja toob näiteid eluviisi, keskkonna ja pärilikkuse mõjust tervisele ning eristab tervislikke ja ebatervislikke otsuseid igapäevaelus
  • 29. Toob näiteid keskkonnateadlikest tegevustest ning rakendab mõnda nendest enda kodukohas või koolis
  • 30. Analüüsib kehalise aktiivsuse ja toitumise mõju tervisele
  • 31. Analüüsib uimastitega seotud riskikäitumise tagajärgi inimese toimetulekule ning sekkumise võimalusi indiviidi ja ühiskonna tasandil
  • 32. Demonstreerib õpisituatsioonis esmaabi osutamist ja oskab vajaduse korral otsida abi
  • 33. Toob esile seksuaalkäitumisega seotud müütide ja soostereotüüpsete hoiakute mõju inimese tervisekäitumisele
  • 34. Analüüsib turvalise seksuaalkäitumise ja abi saamise võimalusi