Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Kunstiained”

Nädalatundide maht: 3

Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud

  • 1. Analüüsib õpetaja abiga enne kasutamist visuaalseid kujutisi, jooniseid, skeeme ja sümboleid
  • 2. Käitub füüsilistes ja digitaalsetes kultuurikeskkondades enamasti turvaliselt, arvestab visuaalseid kujutisi luues ja kasutades autorsust
  • 3. Rakendab õpetaja abiga uurimismeetodeid teoreetiliste, kunstitööde või disainiobjektide loomisel
  • 4. Katsetab, julgeb eksida ja töö käigus langetada otsuseid õpetaja abiga
  • 5. Loob omanäolisust taotledes kahe-, kolme- ja neljamõõtmelisi kunstitöid ja väljapanekuid, uurides ning teadlikult kavandades, valides ja rakendades protsessi käigus sihipäraselt materjale, tehnika- ja töövõtteid ning kompositsiooni põhimõtteid
  • 6. Analüüsib õpetaja toel loodut ja arutleb loodu (nii kunsti kui ka visuaalsete objektide) üle, seostades kunste ja kunsti teiste valdkondadega ning ühiskonna muutustega üldisemalt

Õpitulemused

Väljaselgitamine, teadmine, mõistmine

  • 1. Analüüsib enne kasutamist visuaalseid kujutisi, keskkondi, jooniseid, skeeme ja sümboleid suhtluses
  • 2. Uurib iseseisvalt kunstnike, kunstiteoste ja kunstivoolude tausta
  • 3. Leiab infot erinevate allikate kohta, suhtudes neisse allikakriitiliselt
  • 4. Kasutab peamisi kunstimõisteid ja teab kunstnikke
  • 5. Käitub kultuurikeskkondades reeglite järgi (vajaduse korral oskab reeglid välja selgitada) ning saab iseseisvalt vajaliku teabe leidmise ja sündmuse kogemisega hakkama
  • 6. Teab, mida kujutab endast disain ning kuidas töötab disainer
  • 7. Mõistab vormide ja värvide subjektiivsemaid ning universaalsemaid tähendusi
  • 8. Teab, mis on kopeerimine ja plagiaat, ning oskab teiste autorite teoseid ja nende osi kasutada oma uurimistöös või loomes nii, et tegevus ei riiva autori õigusi

Refleksioon, analüüs ja kriitika

  • 1. Analüüsib teost (ülesehitus ja vorm, tähistavus, peamised sümbolid, kontekst), leiab erinevaid tõlgendusvõimalusi ja vaatepunkte, põhjendab neid tööle tuginedes ning kasutab kunstist rääkides oskussõnavara
  • 2. Leiab seoseid ühiskonnaelu valdkondadega nii ajaloost kui ka tänapäevast, tuginedes teistele õppeainetele, erialakirjandusele, aimekirjandusele, popkultuurile ja meediale
  • 3. Mõtestab esemelise ja ruumilise keskkonna või disaininäidete esteetilisi, funktsionaalseid ning ökoloogilisi aspekte
  • 4. Selgitab oma tööd ning valitud töökäigu ja sõnumi võimalikke teisi võimalusi; põhjendab sisulisi, uurimuslikke või loomingulisi otsuseid ja eksponeerimise valikuid
  • 5. Kuulab kaasõppijate seisukohti, põhjendab enda arvamust, annab toetavat tagasisidet ning aktseptib eriarvamusi

Plaanimine ja ideede arendamine

  • 1. Oskab arendada oma ideed, lähtudes eesmärgist
  • 2. Märkab ja kirjeldab igapäevaelu probleeme, mida lahendades läbib kõik disainiprotsessi etapid
  • 3. Rakendab uurimismeetodeid õpetaja abiga

Loomine

  • 1. Loob omanäolisust taotledes kahe-, kolme- ja neljamõõtmelisi kunstitöid spontaanselt ja põhjalikult uurides ning teadlikult kavandades
  • 2. Valib loomeprotsessis sihipäraselt materjale ja tehnikavõtteid ning rakendab töövõtteid ja kompositsiooni põhimõtteid
  • 3. Oskab rühmaliikmena luua ühistöödest tervikliku väljapaneku ja esitleda teost publikule