Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Loodusained”

Nädalatundide maht: 3

Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud

  • 1. Tunneb huvi looduse ja selle uurimise vastu ning mõistab loodusteaduslike teadmiste vajalikkust
  • 2. Sõnastab oma meeltega saadud kogemusi, kirjeldab nähtusi ning objektide omadusi, kasutab õpitud loodusteaduslikke mõisteid kõnes ja tekstiloomes
  • 3. Teeb õpetaja juhendamisel lihtsamaid vaatlusi, praktilisi töid, järgides ohutusnõudeid; vormistab vaatlusinfot, teeb järeldusi ning esitleb tulemusi
  • 4. Märkab ja sõnastab vahetus ümbruses esinevaid probleeme ning pakub lahendusi, langetab põhjendatud otsuseid, kasutades loovat ja kriitilist mõtlemist
  • 5. Leiab õpetaja suunamisel infot loodusteaduste kohta, kasutab andmekogumiseks, õppimiseks ning koostööks meedia- ja tehnoloogiavahendeid
  • 6. Mõistab, et teaduslikud teadmised saadakse vaatluste ning eksperimentide kaudu, teab loodusteadustega seotud elukutseid
  • 7. Käitub turvaliselt ning järgib tervislikke eluviise, väärtustab looduses viibimist ja oma kodukoha elurikkust, märkab looduse ilu ja erilisust ning suhtub sellesse austusega, hoolib elusolenditest ja nende vajadustest

Õpitulemused

  • 1. Eristab elus- ja eluta looduse objekte ja nähtusi ning looduslikke ja tehislikke aineid (materjale); kirjeldab ja rühmitab neid eri tunnuste alusel, tuginedes tehtud vaatlustele ja katsetele
  • 2. Kaalub kehi, mõõdab temperatuuri ja pikkust, valides sobivad mõõtmisvahendid
  • 3. Teeb oletusi tuttavate materjalide omaduste ning kehade käitumise kohta, teeb oletuste kontrollimiseks õpetaja juhendamisel katseid ning katsete põhjal lihtsaid järeldusi; seostab saadud teadmisi igapäevaelus ettetulevate olukordadega
  • 4. Teeb ilmavaatlusi, vormistab andmeid ning teeb nende põhjal järeldusi; iseloomustab ilma ning valib ilmale vastava riietuse
  • 5. Märkab ja jälgib looduses toimuvaid aastaajalisi muutusi ning toob näiteid nende tähtsuse kohta inimese elus
  • 6. Koostab uurimusliku ülevaate mõnest taime-, seene- või loomaliigist ja esitleb seda
  • 7. Saab aru, et teadlased esitavad küsimusi ning teevad neile vastamiseks vaatlusi ja katseid, teab, et katsete kordamine suurendab tulemuste usaldusväärsust, leiab katses mõjuteguri
  • 8. Toob näiteid elusorganismide tähtsuse kohta looduses
  • 9. Kirjeldab taimede, loomade (sh inimese) ja seente välisehitust, toitumist, kasvamist ja liikumisvõimet ning seostab neid elukeskkonnaga
  • 10. Eristab ühte liiki kuuluvaid organisme
  • 11. Eristab selgroogseid (kala, kahepaikne, roomaja, lind ja imetaja) ning selgrootuid (putukad ja ämblikud) organisme
  • 12. Teab kodukoha tuntumaid loomi, taimi ja seeni; kirjeldab õpitud loomade eluviise ja elupaiku; oskab vältida loomade ning mürgiste taimede ja seentega seotud ohtusid
  • 13. Toob näiteid organismide seoste kohta looduses ning koostab lihtsamaid toiduahelaid
  • 14. Mõistab, et inimene on osa loodusest ja sõltub sellest; toob näiteid, kuidas inimene loodust oma tegevusega mõjutab
  • 15. Võrdleb inimeste elu maal ja linnas
  • 16. Saab aru kaardist; leiab kooliümbruse kaardilt tuttavaid objekte
  • 17. Leiab Eesti kaardil oma kodukoha, suuremad kõrgustikud, saared, poolsaared, lahed, jõed, järved ja linnad
  • 18. Määrab suundi kompassiga
  • 19. Märkab kodukoha elurikkust ja maastiku mitmekesisust ning selgitab nende olulisust
  • 20. Liigub looduses turvaliselt, kahjustamata loodust, teisi ja iseennast
  • 21. Arvestab elusolendite (sh kaasinimeste) vajadusi
  • 22. Tarbib vastutustundlikult, väldib enda ja teiste tervise kahjustamist
  • 23. Käitub liikluses ohutult
  • 24. Teeb ettepanekuid lähiümbruse keskkonnahoiuks ning osaleb sellesuunalistes tegevustes