Alusdokument Riigi Teatajas: Ainevaldkond „Kunstiained”

Nädalatundide maht: 4

Kooliastme lõpuks taotletavad teadmised, oskused ja hoiakud

  • 1. Tunneb rõõmu nii iseseisvast kui ka ühisest muusikategevusest ja väärtustab musitseerimist
  • 2. Teadvustab ja hindab oma muusikavõimeid, arendab neid muusikategevustes – laulmises, pillimängus, omaloomingus ja muusikalises liikumises
  • 3. Kuulab süvenenult Eesti ja teiste rahvaste muusikat ning arutleb muusika üle
  • 4. Osaleb aktiivselt muusikaloomes, katsetab oma ideid erinevates muusikategevustes ja sobivates digikeskkondades, on püsiv lahendusi otsides
  • 5. Suhtub lugupidavalt enda ja kaaslaste loomingusse, põhjendab ning analüüsib oma arvamusi ja valikuid
  • 6. Mõistab enda seotust Eesti kultuuripärandiga ja väärtustab laulupidu
  • 7. Märkab ja teadvustab kultuurilist mitmekesisust ning suhtub lugupidavalt eri rahvuskultuuridesse
  • 8. Leiab muusikainfot eri teabeallikatest ning käitub vastutustundlikult virtuaalmaailmas
  • 9. Väärtustab loojat ja loomingut ning on teadlik autoriõigusest
  • 10. Väärtustab teadmisi ja oskusi muusikategevustes, rakendades muusikalist kirjaoskust (helivältused, rütmifiguurid ja pausid: <noodid ja pausid>; taktimõõt 4/4, C ja eeltakt; duur-, moll-helilaad, helistikud C-a, G-e, F-d; muusikalised oskussõnad vastavalt valitud teemadele)

Õpitulemused

Laulmine

  • 1. Laulab hääle isikupära arvestades võimalikult puhta intonatsiooniga, loomuliku kehahoiu, hingamise ja selge diktsiooniga ning väljendusrikkalt
  • 2. Laulab eesti vanemat ja uuemat rahvalaulu, ühe- ja kahehäälseid laule, kaanoneid ning teiste rahvaste laule
  • 3. Väärtustab ühislaulmist, laulab peast kooliastme ühislaule: „Eesti hümn“ (F. Pacius), „Eesti lipp“ (E. Võrk), „Kui Kungla rahvas“ (K. A. Hermann), „Mu isamaa armas“ (saksa rahvalaul), „Meil aiaäärne tänavas“ (eesti rahvalaul), „Püha öö“ (F. Gruber), „Majakene mere ääres“ (Ü. Vinter)
  • 5. Osaleb laulupeotraditsiooni edasikandmisel koorilaulja või kuulajana ning analüüsib kogetut suuliselt ja kirjalikult
  • 6. Rakendab lauldes muusikalist kirjaoskust, kasutab laulu õppides relatiivseid astmeid

Pillimäng

  • 1. Süvendab I kooliastmes omandatud pillimänguoskusi ning mängib keha-, rütmi- ja plaatpille (valdavalt kaasmängudes)
  • 2. Musitseerib muusikateadmisi ja -oskusi kasutades plokkflöödil ja/või väikekandlel või muul meloodiapillil; rakendab pillimängus digivõimalusi
  • 3. Seostab absoluutseid helikõrgusi noodipildis klaviatuuri ja/või õpitava muusikainstrumendiga
  • 4. Rakendab muusikalist kirjaoskust musitseerides üksi ja erinevates pillikoosseisudes

Muusikaline liikumine

  • 1. Tunnetab, analüüsib ja väljendab liikumise kaudu muusika väljendusvahendeid (meloodia, dünaamika, tempo, muusikavorm) üksi ja/või rühmas
  • 2. Väljendab liikumise kaudu Eesti ja teiste maade rahvamuusikale iseloomulikke karaktereid ning lihtsamaid tantse
  • 3. Rakendab liikumises muusikateadmisi

Muusikaline omalooming

  • 1. Julgeb loomeideedega katsetada ning eksida; on lahendusi otsides püsiv ja järjekindel
  • 2. Loob rütmilis-meloodilisi improvisatsioone, kaasmänge või ostinato’sid keha-, rütmi- ja plaatpillidel ning digivahenditel; esitleb neid üksi või rühmas
  • 3. Improviseerib astmemudelitele tuginedes
  • 4. Loob muusikale lihtsaid tekste (regivärsse, laulusõnu jne)
  • 5. Loob muusikateadmisi ja -oskusi rakendades üksi ja/või rühmas lihtsa instrumentaalpala, esitab seda

Muusika kuulamine

  • 1. Kirjeldab ja analüüsib kuulatud muusikat muusika oskussõnavara ja kirjaoskust kasutades
  • 2. Tunneb ja eristab eesti rahvamuusikat: rahvalaulu liike, rahvapille ja -tantse, teab oma kodukoha ja Eesti rahvamuusika sündmusi
  • 3. Otsib infot ning uurib kuulatud heliteoste autorite ja kodukoha loomeinimeste loometegevust ning tutvustab seda kaaslastele
  • 4. Kuulab ning võrdleb hääle- ja kooriliike; tunneb kodukoha koore ja dirigente ning tuntumaid Eesti koore
  • 5. Eristab kuuldeliselt sümfooniaorkestri pillirühmi
  • 6. Analüüsib kuulatud ja/või virtuaalseid kontserte ning muusikalavastusi suuliselt ja kirjalikult, annab kuuldule ja nähtule hinnangu ning jagab kogemusi kaaslastega
  • 7. Rakendab muusikat kuulates muusikalist kirjaoskust